Verassend Vietnam

Oke, 4 dagen geleden kwam ik dus eindelijk aan in Vietnam. ‘Huh maar daar zou je toch al zitten?’ Dat klopt. Maar ik moest weer zo dom zijn om een vliegticket te kopen met de datum van de dag ervoor. Daar sta je dan bij de incheckbalie met je mond vol tanden omdat je er toch echt vanuit ging dat er 4 februari op je ticket stond i.p.v. 3 februari. Anyways, dan zoek je naar een oplossing. Dus nog een beetje verbluft vraag ik of er nog een vlucht naar Ho Chi Minh gaat die dag en of ik daar een ticket voor kan kopen. Dat kan, maar dan moet ik naar de balie van de desbetreffende vliegmaatschappij. Daar aangekomen blijkt het vliegticket duurder dan 100,- te zijn, beetje te duur. Ik besluit ergens te gaan zitten, een chocoladecroissantje te eten en alle opties af te gaan.

Na meerder keren naar de AirAsia balie te lopen en elke keer het antwoord te krijgen dat ik naar het andere vliegveld moet om daar het ticket te kopen, heb ik eindelijk een goedkope vlucht online gevonden. Een paar uur later zit ik eindelijk in het vliegtuig naar Bangkok. Eenmaal aangekomen is het benauwd en moet ik lang wachten op de Uber die ik besteld heb. De chauffeur kan geen woord Engels, rijdt als een gek overal tussendoor en ik vraag me af waarom ik ook alweer naar Bangkok wilde..

De dag erna spreek ik af met Talma en gaan we sushi eten. Zo leuk om weer iemand van thuis te zien!

Na de sushi willen we ergens een drankje gaan doen en we zien een leuke straat met allemaal lampjes. Als we een paar meter door de straat hebben gelopen wordt pas duidelijk wat voor straat het is. Bij elke tent staan Aziatische meiden in bikini voor de deur en we voelen plaatsvervangende schaamte. Gelukkig zit er tussen alle stripclubs ook nog een ‘gewoon’ tentje waar we een drankje doen. Als we de straat weer uitlopen, lopen we langs een cafeetje op de hoek waar een bordje staat met ‘kroket en frikandel’. Ik word meteen enthousiast en heb wel zin in een kroket! In het café hangen allemaal oude foto’s van onze koningklijke familie, heel leuk. De kroketten zijn niet zo lekker crunchy als thuis, maar ik geniet ervan! 🙂

Nadat ik ‘s ochtends een vliegticket -met dit keer wel de goede datum- naar Vietnam heb geboekt, ga ik met Talma ergens ontbijten. Een broodje met échte Goudse kaas en ze verkopen er stroopwafels. Mijn dag kan niet meer stuk! Daarna chillen we de rest van de dag bij het zwembad van een hotel, aangezien het veel te warm is om iets te doen. In de avond gaan we naar de skybar ‘Cloud 47’ en we kijken onze ogen uit! Het regelen van de taxi ernaartoe heeft ons aardig wat moeite gekost, aangezien niemand wist waar het was en ze niet op de meter wilden rijden.. dus tijd om te chillen met een biertje en te genieten van het uitzicht! Aangezien het een fancy bar is voelen we ons een beetje underdressed en na afloop rekenen we ongeveer 10,- p.p. af. Nee, dat is niet veel, maar voor Azië begrippen wel haha!

De volgende dag vloog ik dus naar Hanoi en met een beetje vertraging kwam ik rond 18u aan in Vietnam om daar vervolgens een paar uur te moeten wachten tot ik deze mooie sticker in m’n paspoort kreeg. Toen kwam de volgende blunder: ik wilde een taxi regelen naar mijn hostel en kwam er toen achter dat ik een hostel in Ho Chi Minh had geboekt i.p.v. Hanoi, met het idee dat ik nog steeds daarop vloog. Bij mijn hostel aangekomen heb ik nog even op bed gechilld en ben toen lekker gaan slapen.

Dag 1 in Vietnam: ik ging ‘s ochtends lekker op zoek naar een ontbijtje en daarna had ik met Jula afgesproken. (Ja, die kom ik echt overal tegen haha!) We liepen door de stad en maakten een paar foto’s van een ‘kapsalon op straat’ toen een paar oude mannetjes daar om moesten lachen en tegen ons begonnen te praten. De ene man gaf mij een kus op m’n wang en vond het helemaal leuk om toeristen te zien. Ik vond het nogal ongemakkelijk.. haha!

‘s Avonds gegeten met Jula, Bram, een meisje wat Jula kende uit Thailand en een vriendin van haar. Aangezien Jula en Bram de bus naar Sapa namen, vroegen die meiden of ik zin had om mee uit te gaan. Met het motto: ‘waarom niet’ en ‘dit kan nog wel eens een leuke avond worden’ ging ik mee. Eerst deden we een drankje buiten op een terrasje in een soort uitgaansstraat, waar ik ook mijn eerst Bahn Mi heb gegeten (een baguette met chicken/beef/ham en kaas).

Daarna gingen we met z’n 3en op de scooter naar de club (alledrie zonder helm op) en werden we heel erg nagekeken door de locals haha. Lekker in je backpackerskloffie naar de club, terwijl alle Vietnamese meisjes helemaal opgetut en in korte rokjes en jurkjes (veeel te koud) naar binnen gingen. Het was een hele gezellige avond en uiteindelijk lag ik rond 3 uur in bed.

Om 9u ben ik alweer wakker en na een lekker (gratis) ontbijtje bij mijn hostel loop ik lekker een rondje door de stad. Het is toch wel heel erg koud en dus tijd om even een jasje te scoren. Overal zijn winkeltjes waar je van die gewatteerde jasjes kan kopen en ook heel veel locals lopen ermee. Het wordt een lekker dagje slenteren, video’s bewerken, eten en filmpjes kijken.

De volgende dag moet ik vroeg mijn bed uit en om 7.30 word ik opgehaald om naar Halong Bay te gaan. Bij het bureau van Friends with Travel stapt een hele groep Nederlandse meiden in en het is in één klap onwijs gezellig in de bus. We doen even een voorstelrondje en Viet, (Vietnam zonder nam) onze tourguide legt het een en ander uit. We zitten 2 uur in de bus en vervolgens 5 uur op de boot, waarbij we een uur stoppen om te kayakken en daarna nog 45 minuten om te kunnen zwemmen. De omgeving is onwijs mooi en op de boot maken we het gezellig met muziek, een gratis cocktail en lekker knus met dekentjes.

Tijdens het kayakken zien we een paar kleine aapjes en we varen langs de ‘floating village’. We zien zelfs een hond van het een naar het andere huis zwemmen en zijn echt bang dat hij verdrinkt. Maar gelukkig zegt Viet dat dat normaal is. Er zijn ongeveer 5 mensen die gaan zwemmen, want de rest vind het (terecht) veel te koud.. als we op het private eiland aankomen waar we slapen kunnen we even lekker opwarmen met thee en een kampvuurtje.

Een paar uur later wordt het eten geserveerd en het voorgerecht bestaat uit patatjes, oesters, gamba’s, kipspiesjes en wat groente. Ik eet voor de eerste keer oesters en vind het best wel lekker! Daarna krijgen we rijst met kip, maar ook een mix van aardappels en groente. Het is jammer dat we in een open ruimte zitten, want het eten koelt snel af en je zit in je jas te eten omdat het zo koud is.

De volgende dag kunnen we vanaf 7.30u ontbijten met pannekoeken, fruit, geroosterd brood en ei. Na het ontbijt doen we een trekking van een uurtje en daarna is het tijd om weer terug te gaan naar Hanoi.

Nu even mijn backpack ophalen, eten en dan door met de nachtbus naar Sapa!

Wat anderen lezen

1 comment

1. Heb je je droomman nou al ontmoet… ondertussen kan mijn naam wel wachtende onbekende droomman worden