Merry Phi Phi en Happy Tao

En toen was het alweer zondag 1 januari. Zo vreemd.. Nog een paar dagen en dan ben ik alweer een maandje onderweg haha! Voelt het voor jullie ook nog zo kort of ben ik de enige? ?

Op 24 december ben ik vanaf Krabi met de ferry naar Koh Phi Phi gevaren. Het was een prima boottochtje van 2 uur en ik heb van die tijd gebruik gemaakt om weer even mijn reisdagboekje bij te werken.

Toen ik op Koh Phi Phi aankwam heb ik zo ongeveer 20 minuten met mijn backpack om lopen zoeken naar het guesthouse waar ik zat. Bij de pier vroeg ik het en die man zei: ‘ja, die straat in en dan alsmaar omhoog.’ Natuurlijk was het niet zo makkelijk als hij zei en na een tijdje zoekend om me heen te kijken kreeg ik vanuit een diving center de vraag of ik het allemaal wel kon vinden. Uhm, nee.. Ze verwezen me naar een restaurantje waar ze goed Engels konden en het wel zouden weten. Daar werd ik ook niet heel veel wijzer van en toen ik het bijna gevonden had, vroeg ik het nog één keer en toen bleek dat ik er tegenover stond. Heel duidelijk aangegeven met bordjes enzo natuurlijk. Niet dus. Ik kon eindelijk mijn backpack afdoen en douchen!

‘S avonds met een gezellige groep Nederlanders een ‘kerstavond diner’ gehouden en daarna lekker gefeest op het strand. Bijna iedereen had een kerst diadeem of kerstmuts om toch een beetje dat kerstgevoel te krijgen. Koh Phi Phi is een klein eiland waar je alles lopend kan doen en er rijden dan ook geen scooters en/of auto’s. Iedereen loopt hier ook heerlijk ongegeneerd in z’n bikini of zwembroek. En dan nog met een kerstmuts op. Love it.

Eerste kerstdag lekker ontbeten met een paar meiden van de avond ervoor. Ons plan was om naar het viewpoint te gaan, maar we vinden het te warm en besluiten eerst lekker af te koelen op het strand. Daar maken we mooie cliché kerstfoto’s om het thuisfront een beetje jaloers te maken haha!

De rest van de middag liggen we heerlijk op het strand en er komen steeds meer Nederlanders bij. Super gezellig! Aan het eind van de middag ben ik dan ook heerlijk verbrand, omdat ik weer eens te eigenwijs was om mezelf in te smeren. Dikke vette karma. ‘S avonds gaan we weer met een grote groep wat eten en daarna -je raad het al- op naar het strand!

De volgende dag voel ik me iets minder fit en ik voer de hele dag dan ook niet zoveel uit. Misschien dat 2 buckets en een lichte zonnesteek toch niet zo’n goede combi zijn..

Als het voor mij avond is komt de hele familie even voorbij op Skype, zodat ik toch nog een beetje het idee heb dat ik erbij ben. Alleen is het verschil dat ik in mijn jumpsuit met 30 graden zit en zij in hun kersttrui met ongeveer 30 graden minder. Terwijl de rest nog een kaartspelletje met een drankje doet, join ik even met mijn flesje water en ga dan lekker slapen.

De volgende dag is het wel tijd voor het viewpoint en het is een aardige klim naar boven. Maar na de Tiger Cave Temple ben ik alles gewend, dus is dit een eitje voor mij. Wat een uitzicht!

Aan het eind van de middag heb ik met Lisette en Michelle de boot naar Koh Lanta, een wat rustiger eiland waar we lekker gaan bijkomen. Mijn hostel zit op 1 minuut lopen vanaf de pier, dus ik rol zo mijn kamer in.

De volgende dag huur ik een scooter en eet ik een lekkere yoghurt met muesli en vers fruit in een heel relaxt tentje.

Daarna is het tijd voor de eerste massage in Thailand. Een heerlijke olie massage. En om het allemaal nog meer ontspannen te maken nemen we een massage op het strand. Alleen maar liggen, ontspannen en luisteren naar het geluid van de golven.. dat wil je toch elke dag?

De dag erna neem ik een voetscrub massage en daarna gaan we een stukje touren met de scooter. Michelle heeft ‘s middags de bus naar Krabi en wij eindigen weer op het strand.

De volgende dag heb ik om 8.00 uur ‘s ochtends de minivan naar Surat Thani waar ik vervolgens 4 uur moet wachten op de speed ferry van 16.00 uur. Samen met 2 andere Nederlandse jongens kijken we of we ergens een ‘normaal’ restaurantje kunnen vinden. Uiteindelijk gaan we bij een semi streetfood tentje zitten waar we ons afvragen of het eten wat we voorgeschoteld krijgen wel helemaal hygiënisch gemaakt is, maar het smaakt prima. Om 16.30 vertrekt de boot eindelijk, en het is een catamaran waar 400 mensen op passen.

Als we beginnen met varen begint de bemanning met het uitdelen van kotszakjes. Ik denk bij mezelf ‘is dit een grap?’ Maar kom er al snel achter dat dat niet zo is. Aan alle kanten beginnen mensen over te geven. Heel logisch, aangezien het water heel onrustig is en we bij zo’n beetje elke golf een halve meter de lucht in worden gegooid. Het lijkt wel alsof we in een achtbaan zitten, zo’n onderbuik gevoel krijg je ervan. Als we bijna de pier van Koh Tao hebben bereikt ontstaat er paniek aan boord, omdat er een jongen van het vele overgeven is flauwgevallen en zijn vriendin in alle paniek schreeuwt dat ze de boot moeten stoppen. Gelukkig gaat alles goed en na 4(!) uur komen we dan eindelijk aan op Koh Tao. Ik wil zo snel mogelijk van de boot af en heb geluk dat mijn hostel weer op 1 minuut lopen van de pier is.

Daar is er vervolgens even onduidelijkheid over mijn boeking, want mijn naam staat niet op de planning. Ik zeg dat ik toch echt geboekt en betaald heb en uiteindelijk blijkt dat het mannetje verkeerd gekeken heeft en kan ik eindelijk op mijn bed neerploffen. Wat een dag!

Ik scoor even een pancake met kaas en ham, aangezien het al 22.00 uur geweest is en alle restaurantjes blijkbaar al gesloten zijn en ga dan lekker slapen!

De volgende dag loop ik ongeveer een half uurtje naar het centrum en verken alle winkeltjes een beetje. Ik huur een scooter zodat ik niet nog een keer hoef te lopen en laat voor € 3,50 mijn nagels lakken met een glitterlakje.

‘S avonds gaan we eten met een Nederlandse groep en dan is het tijd om oud en nieuw te vieren! Op het strand zijn verschillende feestjes en we wagen een paar dansjes. De Thai zijn helemaal gek op vuur, vooral om ermee te spelen. Zo kan je bijvoorbeeld touwtje springen met een touw dat in de fik staat. Ook lopen er overal mensen rond met neon verf en ook wij moeten eraan geloven..

Om 23.55 uur wordt het Happy New Year 2017 sign aangestoken met vuur en als het dan 00.00 uur is besluiten we zelf maar af te tellen, aangezien niemand dat doet. Oke, uhm hey gelukkig nieuwjaar! Ook geen vuurwerk, wat wel een beetje jammer is.. Desalniettemin een onwijs leuke en gezellige avond gehad!

Iedereen een onwijs mooi, gezond, liefdevol en avontuurlijk 2017 gewenst! ❤

Ik blijf nog even plakken op dit eiland, aangezien ik vanaf morgen begin met een duikcursus tot 6 januari bij Ban’s Diving Resort!! (Mijn visum loopt tot 5 januari en ik vlieg waarschijnlijk pas 7 januari naar mijn volgende locatie, dus ik zit hier straks even 2 dagen illegaal. Oeps..?)

Wat anderen lezen

2 comments

1. Wat bijzonder om zo oud en nieuw te vieren.
    Heel veel succes en plezier met de duikcursus. En doe voorzichtig!

O ja er zitten 2 zwarte foto’s bij (althans zo krijgen wij het binnen).